Satsning på fartfylld aktivitet
Visionen är att öppna Kalmar läns häftigaste inomhushall för elkart till hösten.
– Nu återstår bara var den ska ligga; Oskarshamn eller Mönsterås, säger Fredrik Harai.
Via företaget Kartcenter har han tittat på passande lokaler i båda kommunerna, har 16 elkartar redo att ta i drift och väntar nu bara på besked innan han trycker på startknappen.
– Planerna har funnits i flera år och nu har vi plötsligt två platser att välja på. Båda har en fantastisk potential geografiskt sett, betonar Fredrik Harai.
Han framhåller fördelen med inomhushall är att det går att köra året runt utan påverkan av väder och vind. Dessutom är utomhusgokart och inomhuskart två olika sporter.
– Inomhuskart är mer intensivt och man måste vara alert hela tiden för att inte missa att ta nästa kurva på rätt sätt för att köra på en bra tid.
Elkart är en aktivitet för alla åldrar. Det enda kravet är att föraren är minst 140 centimeter lång för att kunna köra säkert. Fredrik Harai framhåller elkart som en perfekt aktivitet för bland annat företagskickoffer, familjen, kompisgäng, möhippor och svensexor samt barnkalas.
– Idag åker många till Västervik eller Kalmar för att köra gokart utomhus. Vi tycker det borde finnas något på närmre håll och även något som går att köra året om. Vi är säkra på att vår satsning kommer locka både företag och privatpersoner från andra städer. Det kommer också att ha positiv påverkan på handel och hotellbranschen, säger han och tillägger att det redan finns intresse från företag att synas med logotyper på Kartcenters elkartbilar.
Läs mer om satsningen på Facebook och Instagram: @kartcenter.se
Moderna och tysta elkartar
med fantastisk acceleration
Den nya generationens hyrkart är elektriska med låg vikt och lång räckvidd.
Fredrik Harai framhåller att Kartcenters elkartbilar bygger på den absolut senaste tekniken inom fordonselektronik.
– Den moderna tekniken ger en fantastisk acceleration, låg ljudnivå och inga utsläpp. Ett perfekt val för inomhusanläggningar och på banor i tätbebyggda områden.
Motorteknologin är helt underhållsfri och det är möjligt att enkelt ställa in önskad effekt och hastighet för att passa alla banor och önskemål.
– Finjusteringen i elektroniken gör det också möjligt att hålla alla kartar på exakt samma nivå, förklarar Fredrik Harai och betonar att det handlar om rejäla grejer med CE-märkning och avancerade säkerhetssystem.
– Det här är en riktigt stor satsning. Varje bil inklusive laddare kostar cirka 150 000 kronor.
Text: Mikael Bergkvist
Foto: Curt-Robert Lindqvist