Bostadsförmedling med flera mervärden
Via SSB:s hemsida går det att söka bostäder över hela Sverige genom den digitala bostadsförmedlingen HomeQ.
Väldigt praktiskt och ett fantastiskt bra digitalt instrument! Hela vårt utbud av lägenheter finns samlat där, säger Nathalie Bäck.
SBB lägger ut alla sina lediga lägenheter på hemsidan. För den som är på jakt efter ett nytt boende är det enkelt att klicka sig in på adressen
sbbnorden.se/sv/sok-bostad. Där slussas man sedan vidare till den digitala bostadsförmedlingen HomeQ.
– Det är en kostnadsfri tjänst. Det du behöver är ett BankID och en e-postadress. När du registrerat din profil kan du göra intresseanmälningar på bostäder som passar dig och dina behov, säger Nathalie Bäck.
På sajten går det att välja hyresnivå och storlek och den ger en snabb överblick över SBB.s utbud av lägenheter.
Den 25 mars i år fanns det drygt 200 lediga lägenheter i SBB:s bestånd. Allt ifrån enrumslägenheter i Södertälje till en pampig femrummare i centrala Oskarshamn.
Förenklar för hyresgästerna
Nu är den här – appen som förenklar livet för SBB:s boende! Med Avy betalar hyresgästerna hyran, tar del av förmånliga erbjudanden och beställer tillval med mera.
Avy, som kräver en smartphone och Mobilt BankID, är ett steg i SBB:s strävan mot miljövänligare arbetssätt.
Från den 1 mars 2021 skickas inga hyresavier i pappersform ut längre. Istället kan hyresgästerna se avin och betala hyran via appen.
– I framtiden kommer vi att lägga till fler funktioner i Avy, säger Nathalie Bäck.
Förmånliga avtal
Redan i dagsläget finns det en rad smarta funktioner. Exempelvis är det möjligt att teckna konkurrenskraftiga hemförsäkringar och abonnemang på förnyelsebar hushållsel. Detta tack vare förmånliga avtal med SBB:s samarbetspartners.
Den som är intresserad av olika standardhöjande tillval i sin lägenhet kan enkelt se hur till exempel ett byte av vitvaror, köksfläkt eller nytt trägolv påverkar hyran.
Med Avy kan SBB kommunicera ut information direkt till hyresgästerna.
Mycket praktiskt när det rör vatten-avstängningar, elavbrott och liknande.
Hyresgästerna kan i sin tur använda Avy för att göra felanmälan och slipper då eventuella telefonköer.
– Om du inte har tillgång till en smartphone är ett alternativ att teckna autogiro för din hyresinbetalning, avslutar Nathalie Bäck.
Instruktion för att ladda ner och logga in på Avy
Steg 1. Sök på Boendeappen Avy och ladda ner appen från App Store eller Google Play
Steg 2. Första gången du öppnar appen möts du av Avy:s generella startskärm
Steg 3. Klicka på Logga in med BankID och identifiera dig mot Avy–Boendeappen
Steg 4. Registrering sker med hjälp av e-postadress och telefonnummer
Steg 5. Godkänn Avy:s användarvillkor och integritetspolicy
Steg 6. Klart! App-ikonen kommer bytas till SBB:s logga