Ölänning axlar ledarrollen
Ödmjuk och omtänksam familjefar, men också en kreativ och målmedveten vinnarskalle. Lägg till en stor vilja om att utveckla Oskarshamn som destination och resmål. Möt Best Western Sjöfartshotellets nya chef: Jens Bergzén.
Uppväxt på Öland och numera Kalmarbo, är Jens Bergzén van att bo vid kusten. Att ta över ledarrollen för just Sjöfartshotellet, som ligger alldeles vid hamnen, kan knappast bli bättre.
– Det känns verkligen som att jag kommit rätt. Jätteroligt att få ta över efter Maria Lundh som satsat så mycket i Oskarshamn, med en stor tillbyggnation och genomgående renoveringar. Det är lite som att komma till ett redan dukat bord, vilket jag är väldigt glad för, säger han när Stadsmagasinet träffar honom i slutet av april.
Officiellt Jens Bergzén över hotellet den 1 maj, men för att bli varm i kläderna har han arbetat här sedan mars. Faktum är att han helt bytt bransch. Hela det yrkesverksamma livet har vigts åt arbeten med resande i någon form. Senast var han resebyråchef i Växjö och innan dess chef för Kalmarflyg och projektledare för kongresser i Kalmar salen. Men framför allt har han i många år anordnat kick-offer och sålt konferensresor. Resor som gått över hela världen, med bland annat teambuilding som syfte.
– Arbetet har inneburit alltifrån att boka passande aktiviteter, till att själv följa med resorna för att säkerställa att allt flyter. Jag minns en gång, när vi hade en konferensresa till Borneo.
Ölänningen Jens Bergzén är en man med många erfarenheter i bagaget. Nu tar över rollen som hotellchef på Best Western Sjöfartshotellet i Oskarshamn och visionerna är många inför framtiden. Tv-programmet Robinson var populärt just då och jag bokade en hemlig gäst: Harald Treutiger! Det blev en dag i äkta Robinson-anda ute på en ö, berättar han.
Resorna har också varit många genom åren. Alltifrån strandparty på Key West till The Ark-spelning på en klassisk pub i sydöstra hörnet av Irland. Jens Bergzén har gjort det mesta.
– Otroliga upplevelser förstås, men det har lett till att jag inte riktigt har det där resesuget längre och behöver inte åka så långt. Umgås hellre med familjen och ser till att njuta av livet så ofta jag kan. En lammrostbiff eller ett par revben på grillen en sommarkväll, det är fint det!
Livsnjutare, det har han alltid varit. Men när det gäller jobbet kopplar han på vinnarskallen och har bara en sak i fokus: att hitta den absolut bästa lösningen för kunden. Hans säljar egenskaper är något han tar med i sin nya roll som hotellchef.
– Har många idéer om hur jag ska profilera hotellet framöver och höja mervärdet för boendeupplevelsen. Min vision är att ”sälja” Oskarshamn i allmänhet, men Sjöfartshotellet i synnerhet, säger han och fortsätter:
– Att fylla behovet som gästen har är viktigt. Ofta kan det vara att hjälpa till med att hitta aktiviteter under hotellvistelsen. Självklart vill vi nyttja Oskarshamn för detta, oavsett om det är ishockey eller cykling gästen är intresserad av.
– Ser man till reseanledningar att välja Oskarshamn överhuvud taget, anser jag att skärgården borde kunna användas mer, både när det gäller aktiviteter och marknadsföring. Kanske även vår och höst. Närheten till havet är ju ändå en av stadens stora fördelar!
Text: Kristin Ekstrand
Foto: Curt-Robert Lindqvist
Lämna en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!